Intuïtief Leven

ECIW werkboek les 35

Mijn denkgeest is deel van Die van God. Ik ben heel heilig.

Een cursus in wonderen werkboek lessen met toelichting van David Hoffmeister

Vandaag openen we ons om ons te identificeren met heiligheid. En we worden eraan herinnerd dat je gelooft dat je deel uitmaakt van waar je denkt dat je bent. Dat komt doordat je jezelf omgeeft met de omgeving die je wenst. Dus alles wat wordt waargenomen – de hele omgeving – is gebaseerd op gedachten over waar jij denkt dat je bent. 

En het is een beeld dat beschermd wordt. Het is een beeld in de denkgeest, het is een deel van de omgeving die nog steeds in de denkgeest is: ideeën verlaten niet hun bron. 

Wanneer de denkgeest een gefragmenteerde wereld waarneemt, kijkt hij door de ogen van het beeld.  Wanneer we ons tot de Heilige Geest wenden om ons zicht te geven, wordt de wereld op een heel andere manier gezien. En vandaag introduceren we de gedachte van heiligheid: Ik ben zeer heilig. 

In onze tekst (T5.VI) openden we ons nu voor de tegenstelling tussen tijd en eeuwigheid. Dit is een tegenstelling die heel duidelijk door de Heilige Geest moet worden getoond, want ik kan geen wezen in de tijd en een wezen in de eeuwigheid zijn. Het moet het een óf het ander zijn. En de Heilige Geest, Jezus herinneren ons eraan dat wij eeuwige wezens zijn. 

We zijn niet naar de tijd gestuurd, we zijn hier niet door God in de tijd geplaatst. Het was een verlangen en het was een keuze. Jezus vertelde ons in de lezing van hoofdstuk 5 vandaag: ‘Jij hebt ervoor gekozen om in de tijd in plaats van in de eeuwigheid te zijn, en gelooft dan ook dat je in de tijd bent.’ 

En dus is er geen slachtofferschap waar God bij betrokken is. Bij een geloof in slachtofferschap is altijd het ego betrokken: verlangen om af te scheiden, een keuze om af te scheiden. En heel lieflijk herinnert Jezus ons eraan: ’Niettemin is je keuze zowel vrij als veranderbaar. Jij hoort niet thuis in de tijd. Jouw plaats is uitsluitend in de eeuwigheid, waar God Zelf jou voorgoed heeft geplaatst.’ 

Hier komt de heiligheid in beeld. Een eeuwig wezen is heilig. Een eeuwig wezen kan niet veranderd worden. Liefde is constant, liefde heeft geen tegendeel, liefde is eeuwig. En onszelf overgeven aan dit volkomen zuivere en prachtige idee is werkelijk een uitnodiging aan de Heilige Geest, het is een uitnodiging die zegt: ‘Laat me zien wie ik ben. Toon mij mijn volmaakte onschuld, mijn volmaakte liefde, volmaakte vreugde en geluk. Help me herinneren dat Gods Wil voor mij volmaakt geluk is. Help me herinneren dat mijn geest niet geschonden is. Ik ben zoals ik geschapen ben. Ik ben heiligheid.’

Het alternatief voor heiligheid kan niet bestaan. We kunnen dat alternatief angst of schuld noemen. Maar dat is het ego, dat is een wolk van niets. Dit is de valse identiteit, dit is de bedrieger-zelf die nooit kan bestaan. En als we naar onze gevoelens kijken, als we vandaag schuld opmerken, laten we ons dan herinneren wat ons vandaag in de tekst is verteld, namelijk dat schuldgevoelens de tijd in stand houden. Ze brengen vergelding- of verlatingsangst teweeg, en zorgen er zo voor dat de toekomst net als het verleden wordt. 

Ons wordt de onmogelijkheid van lineaire tijd getoond. En we zien hoe schuld en de perceptie van tijd die lineair is volledig met elkaar verbonden zijn. Het ego probeert een gevoel van continuïteit te verkrijgen door lineaire tijd. Het probeert altijd iets uit de Hemel na te bootsen, in dit geval continuïteit. Het eeuwige is continu. Eeuwigheid is continuïteit, maar het ego probeert te verzekeren dat de toekomst net als het verleden zal zijn en geeft zichzelf een vals gevoel van veiligheid door te geloven dat je niet kunt ontsnappen aan zo’n ingewikkeld plan en ingewikkelde truc als lineaire tijd. Met betrekking tot ontsnappen zegt Jezus: ‘Maar dat kun je en moet je wel. God biedt jou in ruil daarvoor de continuïteit van de eeuwigheid aan.’ 

Dus als wij vandaag onze heiligheid aanvaarden, ruilen wij tegelijkertijd schuld voor vreugde, wreedheid voor liefde, en pijn voor vrede.  We staan onszelf toe onze wil te laten ontketenen en onze wil te laten bevrijden om één te zijn met de Wil van de Vader, om ons volmaakte geluk te kennen

Dit is een buitengewoon mooie gelegenheid, om van gedachten te veranderen over onze denkgeest, om toe te geven dat ik het helemaal mis had over hoe ik mezelf in de tijd waarnam, dat ik het helemaal mis had over alle gevoelens die ik in de tijd heb, en ik stel me wijd open om me de waarheid te laten tonen van mijn Identiteit in God, mijn Identiteit als de levende Christus. En zo oefenen we met onze les van vandaag: 

Mijn denkgeest is deel van Die van God. Ik ben heel heilig.

Beluister hier David’s lezing en toelichting in het Engels

←  Les 34  

Les 36  →  

1 reactie op “ECIW werkboek les 35”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *